משלוח חינם בקנייה מעל 250 ₪
אלוקדו מאמר

טיפול בפסוריאזיס עשוי לסייע במניעת התקפי לב ושבץ מוחי

בעבר, פסוריאזיס נתפס בעיקר כבעיה קוסמטית שלא מתפשטת מעבר לנגעים הברורים על העור. עם הבנה טובה יותר של התגובות החיסוניות הכרוכות במחלה זו, וראיות קליניות המעידות על הקשר התכוף בין פסוריאזיס למחלות קשות אחרות, אנו יודעים כעת כי פסוריאזיס היא מחלה קשה בהרבה הפוגעת בכל הגוף ובאיכות החיים.

טיפול בפסוריאזיס עשוי לסייע במניעת התקפי לב ושבץ מוחי

בעבר, פסוריאזיס נתפס בעיקר כבעיה קוסמטית שלא מתפשטת מעבר לנגעים הברורים על העור. עם הבנה טובה יותר של התגובות החיסוניות הכרוכות במחלה זו, וראיות קליניות המעידות על הקשר התכוף בין פסוריאזיס למחלות קשות אחרות, אנו יודעים כעת כי פסוריאזיס היא מחלה קשה בהרבה הפוגעת בכל הגוף ובאיכות החיים.


סַפַּחַת
פסוריאזיס היא מחלת עור נפוצה הפוגעת ביותר מ – 3% מאוכלוסיית העולם. פסוריאזיס מופיע בדרך כלל ככתמים אדומים, קשקשים וקרומים החושפים קשקשים כסופים עדינים כאשר מגרדים אותם או נשרטים. טלאים אלה עלולים לגרד, לגרות ולגרום לאי נוחות.
פסוריאזיס שכיח ביותר בברכיים, במרפקים ובקרקפת, אך יכול להופיע בכל מקום בגוף. בחלק מהסוגים גם הציפורניים או המפרקים מושפעים. המצב הוא כרוני, נמשך שנים רבות, לפעמים כואב, משבית, במיוחד כאשר הוא יחד עם דלקת פרקים.


גורם לפסוריאזיס
הסיבה להופעת פסוריאזיס אינה מזוהה. עם זאת, מקובל שמערכת החיסון ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות המחלה. כאשר מכה פסוריאזיס, תאי החיסון המגיבים יתר על המידה משחררים ציטוקינים דלקתיים וגורמים לתחלופה מהירה של תאי העור. בתנאים רגילים, לוקח עד 28 יום לתאי העור שזה עתה נוצרו לעלות אל פני העור ולהיפרד מרקמה בריאה, אך בפסוריאזיס זה לוקח רק יומיים עד שישה ימים. כאשר תאי העור מתחדשים מהר מדי, הם אינם בשלים ולקויים מכדי לשמש כחלק מציפוי המגן של העור.
על פי מחקרים רפואיים, נקבע כיום כי פסוריאזיס היא מחלת עור דלקתית כרונית. פסוריאזיס מאופיין בייצור יתר של מתווכים דלקתיים ובאינטראקציות מסובכות בין תאי האפידרמיס והרשת הדלקתית / חיסונית.


פסוריאזיס קשור למצבים רפואיים חמורים
קיימת מודעות גוברת לפיה פסוריאזיס הוא יותר מ'מחלת העור'. במהלך השנים, מספר מחקרים גילו כי פסוריאזיס קשור למספר מצבים רפואיים שעלולים להיות חמורים, כולל מחלות לב וכלי דם, סרטן, השמנת יתר, דלקת מפרקים פסוריאטית, תסמונת מטבולית, סוכרת, מחלות אוטואימוניות (מחלת קרוהן), מחלות פסיכיאטריות (כגון דיכאון הפרעות בתפקוד המיני), דום נשימה בשינה ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).
לאחרונה נוצר קשר משכנע בין פסוריאזיס למחלות כלי דם. לחולי פסוריאזיס שכיחות מוגברת של מחלות לב, שבץ מוחי ומחלות כלי דם היקפיות. מחקרים הראו גם כי לחולים עם פסוריאזיס קשה תוחלת חיים קצרה יותר בשלוש עד חמש שנים בממוצע מאלו שאינם מושפעים מפסוריאזיס.


דלקת היא הקשר הסיבתי בין פסוריאזיס למחלות לב וכלי דם
הקשר המדויק בין פסוריאזיס למחלות לב וכלי דם אינו ידוע, אך עדויות זמינות תומכות בכך שדלקת עשויה להיות הקשר הסיבתי בין פסוריאזיס למחלות כלי דם.
פסוריאזיס וטרשת עורקים (התקשות העורקים, הגורם המוביל להתקפי לב, שבץ ומחלות כלי דם היקפיים) חולקים תגובות דלקתיות חיסוניות דומות. בפסוריאזיס, שחרור מקומי של מתווכים דלקתיים גורם למפל של הפעלת תאים חיסוניים-דלקתיים, התפשטות רציפה של תאי עור והתפתחות של פלאקים פסוריאטיים (קשקשת). בטרשת עורקים, תאים דלקתיים מופעלים מתקבצים באתרי הפגיעה בכלי הדם, הופכים לחלק מהפלאק הטרשתי ומערערים את יציבותו מה שמוביל בסופו של דבר להתקף לב ולשבץ מוחי.

 

טיפולים בפסוריאזיס
טיפולי פסוריאזיס נועדו לדכא את התגובות החיסוניות-דלקתיות המוגזמות יתר על המידה, להאט את צמיחת התאים ולהקל על גרד וקשקשת.
טיפול בפסוריאזיס כולל לעיתים קרובות שילוב של תרופות שונות והתערבויות כגון:
- טיפול תרופתי מקומי (כולל סטרואידים, אנלוגים של ויטמין D, תכשירי זפת ודיתרנול ונגזרות ויטמין A)
- פוטותרפיה (המכונה גם טיפול באור)
- תרופות סיסטמיות (שנקבעו לחסימת מולקולות או מסלולים דלקתיים חיסוניים ספציפיים בגוף)
לצד טיפולים תרופתיים משתמשים בקרם לחות לעיתים קרובות בכדי למנוע אובדן מים ולהקל על היובש הקשור למחלה או הנגרם על ידי טיפולים.
ככל הנראה, ישנם תופעות לוואי וסיכונים הקשורים לטיפול תרופתי ארוך טווח. תופעות לוואי שכיחות של סטרואידים כוללות דילול עור, אובדן פיגמנט, אלרגי לסטרואידים וסיכון מוגבר לזיהום.
תופעות לוואי שכיחות של טיפול חיסוני מערכתית (משפיעות על המערכת החיסונית כולה) ותרופות ביולוגיות חדשות יותר (הזריקה מיועדת לדיכוי חלקים ספציפיים של מערכת החיסון) כוללות סיכון מוגבר לזיהום, תסמינים דמויי שפעת, תגובות באתר ההזרקה והמערכת החיסונית נפגעת.


האם טיפול בדלקת יכול להועיל גם לפסוריאזיס וגם למחלות לב וכלי דם
בשל תפקידה המהותי של דלקת בפסוריאזיס וטרשת עורקים, סבורים כי דיכוי תגובות דלקתיות חיסוניות עשוי להיות טיפולים יעילים הן לפסוריאזיס והן לטרשת עורקים. מחקרים שונים מבוצעים כדי לקבוע האם טיפול להפחתת דלקת בחולי פסוריאזיס יכול להיות קשור לירידה במחלות לב וכלי דם.
למרות שאין ראיות חותכות, תוצאות ראשוניות מצביעות על כך שטיפול בחולי פסוריאזיס בתרופות המכוונות לדרכי דלקת יכול להפחית דלקת בכלי הדם בחולי פסוריאזיס. עם זאת, נדרשים מחקרי מעקב ארוכי טווח בכדי לאשר אם דלקת מופחתת בחולי פסוריאזיס קשורה לקשקשי טרשת עורקים קטנים יותר ויציבים ולירידה בשכיחות התקף לב ושבץ.


תרופות אנטי דלקתיות מקומיות להקלה על פסוריאזיס
כדי למנוע תופעות לוואי מערכתיות הקשורות לטיפולים תרופתיים ארוכי טווח, מוצרים אנטי דלקתיות טבעיים דוגמאת קו מוצרי האלוקדו, במיוחד מוצרים אנטי דלקתיים מקומיים, משמשים לעיתים קרובות כטיפולים אלטרנטיביים להקלה על פסוריאזיס. תמציות צמחים אנטי דלקתיות, דוגמאת האלוורה, שימשו במשך מאות שנים כדי להקל על מצבי עור דלקתיים כולל פסוריאזיס. כמה תוצאות מניסויים קליניים שהשתמשו בחלופות צמחיות לטיפול בפסוריאזיס היו מבטיחות.
צמחי מרפא אנטי דלקתיים הנפוצים להקלה על פסוריאזיס כוללים ערבה לבנה, אלוורה, ליקוריץ, קופטיס, סקוט, ריבס, יונק דבש ואינדיגו נטורליס. מחקרים פרמקולוגיים הראו כי לצמחי מרפא אלו יש תכונות נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות, אנטי אלרגיות ומווסתות חיסוניות.
מוצרים אנטי דלקתיים מקומיים עשויים לספק את היתרונות הבאים להקלה על פסוריאזיס:
-הקלה מקשקשת וגירוד הקשורים לדלקת
- תגובה חיסונית מאוזנת כנגד אלרגנים, גירויים, לחץ חמצוני וזיהומים
- נוגדי חמצון אנדוגניים (כלומר, נגזרים באופן פנימי) מרוכזים, המולקולות היעילות ביותר להילחם במחלות בגוף
- סביבת טיפוח להתאוששות של תאי עור פגומים ותיקון רקמות משופר
כדי ללמוד יותר על יכולות מוצרי האלוקדו ניתן לעיין בשני המחקרים שבוצעו על ידי חברת טבע הונגריה 2007.

מחקר טבע הונגריה: השפעת טיפול בפסוריאזיס באמצעות אלוקאדו

Alocado Dermatologists Report